A la classe de COED vam veure una conferència de Guillermo Orozco sobre el llenguatge audiovisual.
Guillermo Orozco és professor a Guadalajara (Mèxic) i a través d'un vídeo d'una mitja hora ens va transmetre el seu coneixement i parer sobre el llenguatge audiovisual.
"Tots tenim competències comunicatives bàsiques perquè tots som audiència" diu en Orozco.
Som audiència d'Internet, de la televisió, del cinema, de la premsa...Com audiència per accedir a Internet necessitem uns coneixements bàsics per fer-lo servir. La imatge té un codi més universal per això no necessitem eines per accedir a la televisió i al cinema.
Nosaltres, com que veiem el que ens estan mostrant, creiem que és la realitat, però és només una representació de la mateixa. Darrera de totes les imatges, hi ha un càmera que segons el que ell veu en aquell moment i el que ens volen transmetre, això és el que rebem.
Comenta en Orozco un cas dels anys 70 que és transmetia per la televisió.Un debat entre patronal i treballadors, però amb diferents condicions. El que parlava la patronal s'emetia en hores puntes i els hi donaven importància amb la posició de la càmera.En canvi els treballadors s'emetien en hores de poca audiència i la posició de la càmera els hi treia importància.
L'educació per als mitjans, diu Orozco, no depèn només d'una sola entitat, sinó que ha de ser en conjunt d'elles. Els principals han de ser l'escola i la família i en segon lloc els mitjans de comunicació.
Orozco explica que els nens passen la majoria del seu temps a l'escola o amb la família per això són els primers responsables de com el nen interactua amb els mitjans.
Estic d'acord amb el que comenta l'Orozco, però a la societat actual el problema que hi ha és que els nens passen moltes hores sols i tenen via directa amb la televisió, ordinador, consola i sense cap mena de limitació.
Els mitjans de comunicació encara que no vulguin tenen un efecte educatiu sobre els nens i per això se'ls ha de demanar que actuïn amb responsabilitat.
Quin hauria de ser el paper de les escoles segons Orozco? Ens comenta que està molt bé el fet de tenir tecnologia a les aules, però no sense un gran treball pedagògic darrera, per això és molt important la feina que faci el professor.
La proposta que fa l'Orozco és alfabetització múltiple audiovisual, digital... amb un important contingut pedagògic en cada mitjà per potenciar la tecnologia. Ho compara amb el procés d'aprenentatge que es fa quan s'aprèn a llegir i escriure.
Ens comenta que les noves generacions no venen amb cap xip adaptat, encara que si que tenen més facilitat per aprendre aquestes matèries, però s'ha de fer igualment un procés d'educació.
Serà molt important la tasca que nosaltres farem com a futurs mestres darrera d'aquest procés d'aprenentatge i la que es faci des de casa per tal que els nostres nens i nenes puguin fer un bon ús audiovisual.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada